Světový den překročení kapacity Země 2025 – praktické tipy pro úsporu vody
Každý rok si připomínáme Den překročení kapacity Země – symbolické datum, kdy lidská spotřeba přírodních zdrojů přesáhne množství, které je planeta schopna obnovit během jednoho roku.
V roce 2025 připadá Earth Overshoot day na 24. července. V praxi to znamená, že od tohoto okamžiku „žijeme na ekologický dluh“. Přestože se může zdát, že jednotlivci toho moc nezmůžou, právě drobné každodenní volby hrají klíčovou roli. Úspora vody v domácnosti je jednou z nejjednodušších a zároveň nejúčinnějších cest, jak přispět k udržitelnějšímu životnímu stylu – a navíc ušetřit peníze.
Společnost GROHE, jedna z předních světových značek kompletních koupelnových řešení a kuchyňských baterií, nabízí řešení, která zákazníkům umožňují šetřit vodu i peníze.
Průzkum GROHE Water Insights 2025 odhaluje výrazný rozpor mezi povědomím Evropanů o nedostatku vody a jejich osobní spotřebou. Dvě třetiny Evropanů očekávají budoucí problémy s nedostatkem vody a téměř 90 % považuje efektivní využívání vody za důležité, přesto většina podceňuje vlastní spotřebu. Každý pátý Evropan se například domnívá, že denně spotřebuje jen několik litrů vody, zatímco skutečný průměr činí 1441 litrů na osobu. Možná patříte mezi jednoho z nich. Přestože většina domácností podporuje úsporná opatření více než třetina dosud nenainstalovala žádné zařízení na úsporu vody. Mezi hlavní důvody patří vnímaná vysoká cena těchto zařízení, nedostatek informací či nezájem. Přitom změna není náročná ani drahá. Naopak finance ještě ušetříte.
Začněme u koupelny, která tvoří více než dvě třetiny denní spotřeby vody2. Například přechodem na ruční sprchu GROHE Tempesta 110 s technologií EcoJoy lze ročně při běžném sprchování ušetřit přes 20 000 litrů vody – to odpovídá více než 130 plně napuštěným vanám. Pořizovací hodnota této sprchy je necelých 800 Kč. Nahrazením jedné koupele pětiminutovou sprchou pak ušetříte 25 až 125 litrů vody. Zkrácením doby sprchování o každou minutu ušetříte více než 560 litrů vody měsíčně. Další jednoduchou možností úspory vody je duální splachování, dík kterému může čtyřčlenná rodina ušetřit až 40 % roční spotřeby vody. Větší tlačítko splachování spotřebuje 6 litrů a to menší 3 litry vody – jednoduše zvolíte spotřebu podle potřeby.
I v kuchyni lze ušetřit vodu pořízením baterií s perlátorem. Snižují průtok vody až o 50 %, aniž by bylo nutné slevit z vašeho pohodlí. Využít můžete také „chytré baterie“, které umožňují spuštění vody dotykem nebo stiskem tlačítka. Oceníte především při mytí zeleniny nebo nádobí, kdy si potřebujete pustit vodu jen na chvíli. Výrazně snížíte zbytečný průtok vody mezi jednotlivými úkony.
Pokud stále pijete vodu v plastových lahvích, ušetřili byste přírodu i svoji peněženku pořízením filtračního systému. GROHE Blue přináší filtrovanou, vychlazenou vodu – neperlivou, jemně perlivou nebo perlivou – přímo z kohoutku. Čtyřčlenné domácnosti tak ušetří až 800 plastových lahví ročně3 a zároveň sníží spotřebu času, vody4 i emise CO25.
Den překročení kapacity Země nám všem připomíná, abychom žili ohleduplněji k životnímu prostředí. Úspora vody nemusí znamenat velké změny nebo omezování pohodlí. Stačí začít v koupelně výměnou sprchy, zkrácením doby sprchování nebo investicí do chytrých technologií, které snižují spotřebu bez toho, abyste to vůbec postřehli. Každý litr vody, který nespotřebujeme zbytečně, má smysl.
1 Evropská agentura pro životní prostředí
2 Německý svaz energetického a vodohospodářského průmyslu, Statistiky o vodě, 2021
3 Ekologická akce Německo (DUH)
4 Skutečná spotřeba vody při výrobě vody pitné: Případ Itálie“, Journal of Environmental Management 92 (2011)
5 Uhlíková stopa pro zásobování pitnou vodou prostřednictvím systému Grohe Blue ve srovnání s minerální vodou, Tim Schroeder, Prof. Dr. Jutta
Geldermann, Univerzita Georga Augusta v Göttingenu (2014)

GROHE je předním světovým výrobcem sanitárního vybavení a globální značkou zaměřenou na poskytování inovativních vodních řešení. Kvalita, technologie, design a udržitelný rozvoj. Čtyři klíčové hodnoty, které definují náš závazek poskytovat zákazníkům ...