Hrozí ohrožení výuky odborných předmětů a odborného výcviku?

Datum: 14.5.2017  |  Autor: Ing. Josef Hypr, ředitel SŠSŘ Brno - Bosonohy

S nedostatkem žáků narůstá i nedostatek odborných učitelů. Když nebudou učitelé, nebudou žáci. Když nebudou žáci, nebudou řemeslníci.

Zažité pravdy přestávají platit. Zlaté české ručičky, jsou toho příkladem

Je všeobecně známo, že za posledních 20 – 30 let se svět díky moderním technologiím podstatně změnil. Například internet přinesl spoustu informací a možností, o kterých se nám dříve ani nesnilo.

Ing. Josef  Hypr, ředitel SŠSŘ Brno - Bosonohy
Ing. Josef Hypr, ředitel SŠSŘ Brno - Bosonohy

Bohužel ne všechny změny jsou jen pozitivní. Zažité pravdy přestávají platit. Známé „zlaté české ručičky“ jsou toho příkladem. Sehnat v dnešní době kvalitní řemeslníky je věc velmi náročná, někdy i zhola nemožná. Mnoho kdysi běžných řemesel získalo spíše okrajový význam.

Společně s vyučenými řemeslníky rapidně klesá i počet učitelů odborného výcviku

Dříve běžná praxe – vyučení – maturita – pedagogické vzdělání na vysoké škole – je nyní jev spíše výjimečný. Proč? Minimální finanční a společenské ohodnocení.

Pedagogické sbory obecně stárnou a během několika let může nastat katastrofický nedostatek učitelů odborných předmětů na technicky zaměřených středních školách a učitelů odborného výcviku na SOU. Sbory by se měly plynule obměňovat, ale to se neděje a pravděpodobně dít již nebude.

Personální zabezpečení je plně v kompetenci ředitelů středních škol. A ti jen těžko mohou konkurovat platovým nabídkám firem. Dalším problémem je, že ředitelé vlastně ani nemají z čeho vybírat. Dříve na řemesla chodili i žáci s vyznamenáním. Někteří nezůstali jen u výučního listu, udělali si maturitu, popř. i vysokou školu. Vyrostli z nich odborníci, kteří rozumí svému oboru, jsou z nich majitelé firem. Nebo někteří z nich právě zůstali ve školství a své znalosti předávají dál.

Současné složení učňovské mládeže dokazuje, že prestiž našich řemeslníků klesá. Na řemesla se hlásí především děti se špatnými školními výsledky, propadající, s výchovnými problémy. Učňovské školy pak čeká místo vzdělávání odborníků nelehký úkol – vzdělat nevzdělatelné. A vybrat z nich potencionální a kvalitní pedagogy je téměř nemožné.

20 let víme, že klesá zájem o řemesla. Preferujeme vzdělanost, kdo nemá minimálně maturitu, jakoby nebyl. Vysokou školu studují jedinci, kteří na akademické vzdělání nemají schopnosti. Školy chrlí manažerské „odborníky“ bez možnosti uplatnění na trhu práce.

20 let zapomínáme, že i řemeslné obory patří ke vzdělanosti. Uměle potlačujeme prestiž mistrů svého řemesla. Místo podpory učňovského školství, nakupujeme levné pracovní síly ze zahraničí.

S nedostatkem žáků, narůstá i nedostatek odborných učitelů. Když nebudou učitelé, nebudou žáci. Když nebudou žáci, nebudou řemeslníci.

O zlatých českých ručičkách se budoucí generace dozví jen v dějepise.
Toto skutečně chceme?

K tématu z obsahu TZB-info:
Chybí spolupráce s firmami, praxe a propojení profesí
  • Tři čtvrtiny absolventů škol orientovaných na topenářství a instalatérství nepracují v oboru. Důvodem je situace v učňovském školství. Pro školy jsou klíčové příspěvky na žáky. "Chybí až na výjimky spolupráce s firmami, kde by měli absolventi nakonec pracovat," řekl na Stavebních veletrzích v Brně prezident Cechu topenářů a instalatérů Bohuslav Hamrozi.
    „Rodiče i žáci by měli přemýšlet, co je uživí. Když volí školu, nevybírají přece kurz snadného přežití na další 3–4 roky, ale staví základy svého života. Komfort vytápění a vody v domě je v dnešní době nepostradatelný – a co je nepostradatelné, to je vždy dobrý byznys,“ myslí si Bohuslav Hamrozi.

  • Zákazníci mají mnohdy odlišné požadavky, většina z nich se však spoléhá na rady instalatérů.
    „Běžný koncový zákazník často ani netuší, jak vybavený může konkrétní modul být a jaké jsou jeho přednosti. Zákazníci tak většinou dají na naše doporučení na základě zkušeností,“ potvrzuje instalatér Filip Trávníček. Obdobný trend sledují i prodejci sanitární techniky.

  • „Potřebujeme propojení topenáře s elektrikářem. Zákazníci požadují a kotle umožňují ovládání po internetu, diagnostiku po internetu, integraci do systémů. V praxi se s tím potýkají řada montážních a servisních firem. Společným úkolem výrobců a prodejců je umožnit jim znalosti získat a používat,“ uvedl Ing. Luboš Morávek, vedoucí divize Junkers a Dakon Bosch Termotechnika s.r.o. na konferenci Asociace odborných velkoobchodů a výrobců TZB.

Návrh konkrétních opatření k odstranění krizového stavu v oblasti středního odborného technického vzdělávání a výuky řemesel stavebního charakteru

Svaz podnikatelů ve stavebnictví ČR (dále jen SPS nebo Svaz) ve svém dokumentu Politika SPS v novém politickém období, zaměřená na vnější prostředí i vnitřní činnost SPS, deklaruje jako jednu z priorit propagaci technického vzdělávání a obnovu úrovně odborného učňovského školství.

V tomto návrhu navazuje na formulace cílů, které jsou obsaženy ve všeobecně respektovaném koncepčním materiálu SPS „Krize učňovského školství ve stavebnictví a návrh jejího řešení“, JUDr. Pavel Novák a kolektiv, Praha 2007.


Ilustrační obrázek. inzerce na podporu řemesla, zdroj: marketing a média
 

Hodnotit:  

Datum: 14.5.2017
Autor: Ing. Josef Hypr, ředitel SŠSŘ Brno - Bosonohy



Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Blogger  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk Poslat e-mailem Hledat v článcích 


Projekty 2017

Wavin Poradna

Tipy pro projektanty

Partneři - Voda, kanalizace

logo NICOLL ČR
logo MEA
logo ASIO
logo WAVIN EKOPLASTIK
logo AUSTRIA EMAIL
logo GRUNDFOS
 
 

Aktuální články na ESTAV.czFOTOGALERIE: Nízkoenergetický lázeňský dům v PoděbradechNová generace tepelných čerpadel S-ThermJak vybrat správné protipožární dveře do bytuFatra Thermofix a lepidla Ceresit K 188E nyní v oblíbené akci