Dálkový odečet spotřeby vody využívá stále více zákazníků PVK
Na konci roku 2023 Pražské vodovody a kanalizace měly vodoměry s dálkovým odečtem osazeno 17 138 míst, což je meziročně nárůst o 15 %. Typickými uživateli tohoto systému jsou bytová družstva či velkoodběratelé.
Stále více odběratelů využívá dálkové odečty spotřeby vody, jednoduchou a bezpečnou formu kontroly nad svým vodoměrem. Na konci loňského roku Pražské vodovody a kanalizace měly tímto způsobem osazeno 17 138 vodoměrů, což je meziročně nárůst o 15 procent. Přitom v roce 2012 jich bylo pouhých 157 kusů.
„Zákazník má možnost sledovat spotřebu vody v reálném čase a v případě nějakých nesrovnalostí může ihned reagovat,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Tomáš Mrázek. Typickými uživateli tohoto systému jsou bytová družstva či velkoodběratelé. PVK dálkový odečet také nasazují v místech, kde jsou nebezpečné šachty, ve kterých hrozí neúnosné poškození zdraví zaměstnanců.
Odečet stavu měřidla se bezdrátově přenáší do tzv. koncentrátoru, odkud pak veškerá data směřují přes internet přímo ke konečnému uživateli. Odečet se provádí on-line a data jsou ukládána na server a ihned prezentována na webové adrese www.veolia.unimonitor.eu nebo v mobilní aplikaci Veolia CEM. Zavedení tohoto systému pomáhá také bytovým družstvům a SVJ při hledání skrytých úniků a neoprávněných manipulací s bytovými vodoměry. V oblasti dálkových odečtů také PVK spolupracují se společnostmi Veolia Energie ČR, Pražská plynárenská a PRE měření.
Ke konci uplynulého roku bylo na území hlavního města a Radonic osazeno 117 895 vodoměrů. Z důvodu uplynutí doby platnosti ověření pracovníci PVK vyměnili 16 914 vodoměrů a dále osadili 612 podružných fakturačních vodoměrů. Na žádost zákazníků PVK úředně přezkoušely 564 vodoměrů a 35 úředních přezkoušení proběhlo přímo na odběrném místě. U externích dodavatelů PVK zajistily opravy a ověření 8 821 kusů vodoměrů.
PVK provozují vodovodní síť v délce 3 710 kilometrů, délka vodovodních přípojek činí 892 kilometrů.
Dálkové odečty vodoměrů
2012 | 157 |
2013 | 183 |
2014 | 3 026 |
2015 | 3 857 |
2016 | 4 809 |
2017 | 5 501 |
2018 | 6 703 |
2019 | 8 244 |
2020 | 10 378 |
2021 | 12 562 |
2022 | 14 864 |
2023 | 17 138 |
Dálkový odečet energií a přístup k pravidelným informacím o spotřebě jsou nyní nejvíce požadovaná služba firmy ista Česká republika
„Technologii dálkového odečtu poskytujeme klientům již 13 let a v tuto chvíli ji využívá téměř 90 % našich klientů. Na tuto technologii také navazují portálové služby ista24, díky kterým mohou nejen správci ale i uživatelé bytů sledovat například svou měsíční spotřebu tepla a teplé i studené vody,“ říká Mgr. Jana Machková, ředitelka a jednatelka ista Česká republika.
„Cílem je poskytovat majitelům bytů a objektů pravidelná a aktuální data o spotřebě a její porovnání. Věříme, že správné využití dat povede k lepšímu zacházení s energií a také spotřebou vody, a tím i k šetření nákladů. Portálové služby ista24 využívá v únoru 2024 již více než 100 tisíc uživatelů a jejich počet stále roste,“ dodává Jana Machková.
Jak se rozúčtovává voda a teplo v roce 2023? Co nabídne portál ista s měsíčními informacemi? Podívejte se na webinář